Online Uyuşmazlık Çözümü
21. yüzyılda dijitalleşme hayatımıza pek çok yeni kavram sokmuştur. Ticaret hayatında karşılaşılan uyuşmazlıkların çözümünde kullanılan Online Uyuşmazlık Çözümü (ODR) de bunlardan birisidir. Geçtiğimiz yıllarda e-ticaret kayda değer bir miktarda genişledi ve e-ticaretten doğan birçok uyuşmazlık ortaya çıktı. İşte ODR, bu uyuşmazlıkların çözümünde kullanılan bir yöntemdir.
ODR, yirmi yılı aşkın süredir hayatımızda olmasına rağmen Covid-19 pandemisinden sonra daha çok ilgi görmeye başladı. Yüz yüze uyuşmazlık çözüm yöntemleriyle kıyaslandığında özellikle para ve zamandan tasarruf etmek açısından ODR daha avantajlı bir yöntem sunuyor.
ODR yöntemlerini kullanarak bir uyuşmazlığı çözmek için bazı online platformlara ve ekipmana ihtiyaç duyulmakta ve bunlara kısaca “ODR platformu” denmektedir. Bu platformları kullanarak sınırötesi uyuşmazlıkların tarafları seyahat etmeye ihtiyaç duymadan uyuşmazlık çözüm sürecine katılabiliyorlar.
ODR en çok tahkim ve arabuluculuk alanlarında kullanılıyor. Sınır ötesi işlemlerin sayısı arttıkça bunlardan doğan uyuşmazlıkların çözümü için yeni ve etkin yöntemlere duyulan ihtiyaç da artmıştır. Bunu takiben 2016’da UNCITRAL (Birleşmiş Milletler Uluslararası Ticaret Hukuku Komisyonu) “Online Uyuşmazlık Çözümüne İlişkin Teknik Notlar”ı yayınlamıştır. Bu metinde, ODR’nin düşük montanlı e-ticaret uyuşmazlıklarını hedeflese de ODR’nin tacir-tacir ve tacir-tüketici arasındaki satım veya hizmet sözleşmelerinden kaynaklanan uyuşmazlıklara uygulanabileceğini belirtmektedir.